loading...

cafesalamat

سنگ کلیه یکی از بیماری های دستگاه ادراری است که افراد زیادی سالیانه در جهان به آن مبتلا می شوند. یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این عارضه، استفاده از آب های آشامیدنی ناسالم و دارای املاح و نمک های مع

سنگ کلیه یکی از بیماری های دستگاه ادراری است که افراد زیادی سالیانه در جهان به آن مبتلا می شوند.

یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این عارضه، استفاده از آب های آشامیدنی ناسالم و دارای املاح و نمک های معدنی زیاد است که باعث انباشت این املاح در داخل مجاری کلیوی و ادراری شده و باعث تولید سنگ کلیه می شود.

سنگ کلیه به خودی خود معمولا دردی ندارد و تشکیل آن نمی تواند برای بیمار درد به دنبال داشته باشد.

اما زمانی که این سنگ تشکیل شده در داخل مجاری کلیوی و ادراری حرکت می کند، ممکن است باعث تخریب مجاری و در نهایت خونریزی این مجاری شود که در نهایت در صورتی که از طریق ادرار دفع شود، ممکن است درد شدیدی در ناحیه آلت تناسلی و مثانه احساس شود.

این درد ناشی از حرکت سنگ به سمت مجاری پایین تر و کشیده شدن آن به دیواره مجاری ادراری است که می تواند سبب خونریزی هم شود.

سایر مقالات : واریکوسل

سنگ کلیه، به انباشه شدن املاح معدنی در داخل مجاری کلیوی و ادراری گفته می شود که از انباشته شدن این املاح، سنگ کلیه تشکیل می شود و این سنگ ها معمولا می توانند در جاهای مختلفی از مجاری ادراری تشکیل شوند.

ممکن است سنگ کلیه در مجاری بالاتر و نزدیک به کلیه تشکیل شوند و یا اینکه به سمت پایین تر بیایند و در مجاری ادراری تشکیل شوند. سنگ کلیه معمولا می تواند باعث عفونت شود و این عفونت بسته به محلی که سنگ کلیه در آن تشکیل شده است، اسم های متفاوتی می تواند داشته باشد. به عفونت هایی که در قسمت های بالاتری از دستگاه ادراری از جمله کلیه و مجاری کلیوی ایجاد می شوند، پیلونفریت می گویند.

در زبان شناسی یا ترمینولوژی پزشکی معمولا هرگاه که به کلمه ای پسوند “یت ” اضافه شود به این معنی است که آن ناحیه از بدن دچار عفونت یا التهاب شده است.

به عنوان مثال گاستریت، به معنی عفونت معده، سینوزیت به معنی عفونت سینوس های بدن و مننژیت به معنی عفونت پرده مننژ و می باشد. لذا پیلونفریت، به معنی عفونت لوله ها و مجاری بالایی دستگاه ادراری یا کلیه و مجاری آن می باشد.

همچنین به عفونت هایی که ممکن است در اثر سنگ کلیه در مجاری پایین تر ادراری و مثانه شکل گیرند، سیستیت گفته می شود. اگه عفونت ادراری در قسمت آلت تناسلی و مجاری خروجی ادرار در آلت تناسلی شکل بگیرد، به اورتریت معروف است که معمولا و در بیشتر موارد این نوع عفونت در مردان ایجاد خواهد شد.

علل ابتلا به سنگ کلیه

بزرگ‌ترین دلیل برای ابتلا به سنگ کلیه تولید کمتر از یک لیتر ادرار در روز است. به همین دلیل سنگ‌های کلیه در نوزادان نارس که مشکلات کلیوی دارند بسیار شایع است. با این حال تولید سنگ در کلیه در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر دیده و گزارش می‌شود. جنسیت نیز می‌تواند در ابتلا مؤثر باشد، بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا (NIDDK)، مردان بیشتر از زنان دچار این بیماری می‌شوند. همچنین سوابق خانوادگی نیز می‌تواند درصد ابتلا به سنگ را افزایش دهد. سایر عوامل تأثیرگذار عبارتند از:

کمبود آب بدن

چاقی

یک رژیم غذایی با مقادیر بالای پروتئین، نمک یا گلوکز

پرکاری پاراتیروئید

جراحی بای‌پس معده

بیماری‌های التهابی روده که جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

مصرف داروهای ضد تشنج

سایر مقالات : نوشیدنی های مفید برای سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه

سنگ موجود در کلیه از نمک و مواد معدنی ساخته می‌شود که اغلب از کلسیم یا اسیداوریک تشکیل شده است. بزرگ‌ترین نشانه این بیماری درد شدید بوده که معمولاً با نوسان همراه است. در ادامه مطلب تعدادی از شایع‌ترین علائم آن را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

سایر مقالات : ورزش بعد از اسلیو معده

 درد در پشت، شکم و پهلو

یکی از شدیدترین دردهایی که می‌توانید تصور کنید، دردی است که به دلیل سنگ در کلیه ایجاد می‌شود. برخی افراد که تجربه‌ی این بیماری را دارند درد آن را با درد زایمان یا ضربات چاقو مقایسه کرده‌اند. درد سنگ کلیه زمانی شروع می‌شود که سنگ به سمت حالب باریک حرکت کرده و با انسداد آن به کلیه فشار وارد می‌کند. هنگامی که حالب تلاش می‌کند تا با انقباض این سنگ را بیرون کند، درد آن نیز شروع می‌شود. هر موج از درد ممکن است چند دقیقه طول کشیده و سپس آرام شود و دوباره برگردد.

اگر به این بیماری مبتلا باشید درد آن را در کنار پهلو، پشت و زیر دنده‌ها احساس خواهید کرد و با حرکت آن به سمت پایین درد نیز به ناحیه شکم و کشاله ران منتقل می‌شود. شدت علائم به اندازه‌ی سنگ بستگی نداشته و گاهی ممکن یک سنگ کوچک با انسداد ایجاد کرده بسیار دردناک باشد.

درد یا سوزش هنگام ادرار

زمانی که سنگ به حالب و مثانه برسد، ادرار با احساس درد و سوزش همراه خواهد بود. اگر ندانید که کلیه‌ی شما دارای سنگ است، ممکن است درد و سوزش هنگام ادرار را با عفونت اشتباه بگیرید. بنابراین پیشنهاد می‌کنم که حتماً با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

سایر مقالات : جراحی سنگ کلیه

netware بازدید : 6 شنبه 29 اردیبهشت 1403 زمان : 17:33 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1376
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 43
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 222
  • آی پی دیروز : 44
  • بازدید امروز : 485
  • باردید دیروز : 143
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,279
  • بازدید ماه : 2,279
  • بازدید سال : 26,999
  • بازدید کلی : 56,127